logo binnen versus buiten

Welke leerdoelen en startvragen hadden anderen die je voorgingen?

Je huidige gedrag is je huidige antwoord op je startvraag. Bij de start van ons contact of leertraject wil ik graag het volgende te weten komen:

  • Hoe luidt jouw startvraag?
  • Is deze startvraag goed gekozen, is er nog een ander leerdoel of speelt er iets wat je nog niet precies kunt benoemen??
  • Wat kan een ander antwoord dan je huidige oplossing(en) je brengen?

Dit zijn een paar voorbeelden van startvragen die ik kreeg:

  • Mijn medewerker doet niet goed mee in het afdelingsteam. Hij lijkt er in wezen buiten te staan en ik krijg dat niet veranderd. Ik krijg geen vat op hem! Als leidinggevende vind ik sommige medewerkers maar lastig in de omgang. Ik wil graag leren om zodanig leiding te geven dat mijn team echt een goed team wordt.
  • Het enneagram is volgens mij een wat vaag en nogal onwetenschappelijk typologiemodel. Waarom werk jij als slimme coach dan toch daarmee? Wat is de meerwaarde ervan voor coaching?
  • Ik ben even het overzicht kwijt in mijn leven: er is veel stress, er zijn moeilijkheden op mijn werk en ik heb frustraties over de mantelzorg van mijn ouders. ik ben al eerder burn-out geweest en dacht dat ik wel genoeg vaardigheden had geleerd om dat nu te voorkomen. Maar ik voel dat het weer niet de goede kant opgaat. Kunnen we daar eens samen naar kijken?
  • Ik zit in tweestrijd over mijn vaste relatie en kom er niet uit wat ik moet doen / wil doen, wat is goed voor mij en mijn kind? Blijven of weggaan? Scheiden of niet?
  • Ik heb met een team dat volgens DISC uit ‘rode’ mensen (zakelijk, direct, snel handelend) bestaat. Mijn kleur is dat niet, dus ik sluit niet aan. Mijn manager wil dat ik dit wel ga doen. Dat kan toch niet? Of wel?
  • Ik coach al jaren naar tevredenheid medewerkers van instelling X. Nu eisen ze daar ineens dat ik een accreditatie haal, anders word ik uit hun 'bak' verwijderd. Ik heb me er dus in verdiept en krijg al de kriebels als ik over al die eisen en procedures lees bij St. Coach, Stir, EMCC, Nobco of ICF. Jij bent als Mastercoach internationaal geaccrediteerd. Kun jij mij helpen hoe ik dit het beste kan aanpakken? En ben jij dan wel objectief in je advies?
  • Hoe word ik weer blij met mezelf? 
  • Ik werk als consultant en moet de klant te vriend houden. Maar als zo'n opdrachtgever van die domme dingen doet, dan erger ik me dood van binnen. Ik kan me dan niet beheersen en ben dan nogal bot vind men. Daar wil ik van af en nu dacht ik aan jou als coach...
  • Volgens mij ben ik hoogbegaafd, maar ik denk dat ik dat beter niet hardop kan zeggen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat anderen mij kunnen begrijpen en ik meer aansluiting vind bij mijn collega's?
  • Hoe raak ik de draad niet kwijt in een gesprek waar ik tegenop zie en blijf ik dan meer bij mezelf? Kan dat gevoel ook komen doordat ik niet zo extravert ben?
  • Wat mij triggert om 'aan te slaan' weet ik wel. Ik bevries dan gewoon en vind het dan moeilijk om weer normaal te gaan doen, vooral tegen mijn vrouw en kinderen. Heb ik wel een 'uit'-knop?
  • Ik ben te eerlijk vind mijn manager. Ik zou meer tact moeten krijgen. Maar dat past toch helemaal niet bij mij?
  • Mijn ouders kunnen mij niet loslaten en ik denk erover om het contact met hen te verbreken. Ik wil rust om me heen, maar zij accepteren dat niet en blijven me 'opvoeden', terwijl ik mijn keuzes wil maken.
  • Ik ben nogal stil en verlegen. Mijn collega's zeggen daarom dat ik assertiever moet worden. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Waarom accepteren ze me niet gewoon zoals ik ben? Hoe krijg ik hen dat aan het verstand? Ik pas toch al niet zo in de groep.... 
  • Als ik kritiek krijg, dan vind ik dat vreselijk. Ik klap dan ook dicht en ga heel hard mijn best doen om aan de verwachtingen te voldoen. Ik trek het me zo aan allemaal. Kan ik leren om me kritiek minder persoonlijk aan te trekken?
  • We willen echt niet in relatietherapie of zo, maar wat tips zouden welkom zijn. Heb jij die voor ons?
  • Hoe voorkom ik dat ik te geëmotioneerd word als ik moet spreken bij een afscheid of jubileum? Als leidinggevende kan ik toch mijn emoties niet de vrije loop laten?
  • Ben ik hoogsensitief? Volgens mijn partner kan het dat niet zijn, want ik ben helemaal niet snel emotioneel van slag of dramatisch van aard. En ADHD heb ik al helemaal niet. Op internet zag ik dat dit er wel bij schijnt te horen. Is dat zo?
  • Ik voel me heel snel schuldig, terwijl ik het iedereen naar de zin probeer te maken. Ik wil tegelijkertijd autonoom zijn, maar doe afhankelijk. Heel raar, en ik kom er niet uit wat ik nu eigenlijk echt ben van die twee.
  • Ik ben extravert vind ik, maar mijn moeder zegt dat ik te verlegen ben, mijn baas vindt me te bescheiden en mijn partner vind mij te weinig assertief. Ben ik wellicht toch introverter dan ik denk?
  • Bij Mensa dacht ik gelijkgestemden te gaan ontmoeten. Ik vond het al een hele stap om me daar aan te melden, toen ik ontdekte dat ik hoogbegaafd ben. Maar niets bleek minder waar, ik voel me daar eenzamer dan ooit. Wat nu?
  • Ik loop altijd qua ideeën voor de troepen, lees mijn leidinggevende, uit. Maar in uitvoering ben ik volgens haar te langzaam omdat ik wel graag kwaliteit lever. Ik kom er met haar niet uit hoe we dit moeten oplossen. Wie stelt hier nu te hoge eisen?
  • Ik voel me eenzaam en afgewezen. Ik weet niet precies wat ik wil leren. Kan een mens ook leren te accepteren wat niet fijn is? Wat moet je daarvoor eigenlijk doen en heeft dat wel zin?
  • Onze relatie kenmerkt zich steeds meer doordat zij precies weet hoe ze me het bloed onder de nagels vandaan haalt en als ik dan ontplof speelt ze de vermoorde onschuld. Zij ontkent dit. Ik zie het fout? Dacht het niet, toch?

Ruimte voor een voorproefje van mijn manier van werken tijdens een gesprek

In een grensverleggend goed gesprek maak ik graag gebruik van ‘ruimtelijke oefeningen’ waarbij je meer werkt met je waarnemning van je gevoel en intuitie dan met logica en cognitie. Vooral voor hoogbegaafden werkt dit prima. Immers, reflecteren en nadenken op cognitief niveau: dat kunnen HB’ers zelf vaak al als de beste. Daar hebben ze dan geen externe begeleiding voor nodig. Ruimtelijke oefeningen steken in op het emotionele en intuïtieve niveau. Die passen trouwens ook erg goed bij hoog sensitieve mensen. Ik wil je graag een indruk geven van wat je kunt verwachten op dit vlak. Maar ook conventionele coach- en traningtechnieken gebruik ik veel. Hier drie verschillende voorbeelden van zulke methodieken:

Een tafelopstelling: oefening om zaken zonder woorden toch helder te krijgen

Bij een tafelopstelling maken we een stukje van de tafel vrij, dat is ons opstellingsveld. Daarna vraag ik je om houten figuurtjes te kiezen die staan voor twee verschillende dingen waar jij een dilemma over hebt. Bijvoorbeeld voor je gevoel en je ratio. Of voor keuze A of keuze B. Zet de figuurtjes op tafel op de afstand die jij intuïtief het beste vindt. Met hun voorkant kunnen ze elkaar aankijken. Wanneer staan ze precies goed volgens je gevoel? Vervolgens zet ik de figuurtjes een voor een op een andere plek of ik zet er figuurtjes bij en vertel er natuurlijk bij wat ze representeren. Wat verandert er dan? Voelt dat ook goed of niet? Hetzelfde kun je doen met jezelf als representant in de kamer. Op deze wijze kun je heel snel inzicht krijgen in een probleem, situatie of dilemma door een andere laag in jezelf te bevragen dan de rationele laag. Ineens wordt iets helder zonder woorden.

Een spiegeling van je eigen gedrag of dat van mensen uit je omgeving

Je hebt me net uitgelegd dat het probleem is dat niemand je begrijpt, dat het toch heel normaal is wat jij van de anderen verwacht, dat je er eigenlijk heel teleurgesteld over bent hoe anderen met je omgaan... Het kan dan zomaar zo zijn dat ik ook even heel teleurgesteld ga doen of aan jou ga vertellen wat ik van je verwacht of dat ik zeg :'Wacht effe, ik geloof niet dat ik je nu begrijp...'  Of dat ik precies zo ga doen als de mensen in je omgeving waarover je net hebt verteld. Dat is dan best confronterend. Maar je snapt: zo'n spiegeling van gedrag is een hele snelle manier om duidelijk te krijgen welk aandeel wie heeft in het probleem dat jij ervaart met anderen. Want jouw eigen spontane reactie is dan precies zoals in de situatie waarover je vertelde en ik kan dan goed waarnemen welke beweging jij maakt in het hier en nu. Natuurlijk doe ik dit maar even. Net lang genoeg om tot een helder inzicht te komen in de dynamiek tussen jou en de ander en dat kan ons gegarandeerd helpen om de situatie te veranderen ten goede.

Even uit het hoofd

Je hebt net verteld over een bepaalde situatie met je collega die je stressvol vind. En dan zeg ik: “Laat eens even zien wat je lichaam erover zegt. Dus houd even je mond en wees even stil. Neem waar welke signalen je lichaam je nu geeft en schud daarna dan eens even al je ledematen, kijk ik doe het even voor." Vaak snappen mensen dan niet wat dat nu voor zin heeft. Maar wij zijn vaak teveel mens en te weinig dier. Een geschrokken dier voert z'n stress af door zich even uit te schudden. Je zult versteld staan wat deze eenvoudige interventie voor gevolgen heeft...ook voor mensen!

logo binnen versus buiten

© Bureau Binnen versus Buiten || Gonnie Hoonhout 2001 - 2022